نکات اساسی در انتخاب موضوع

هدف اساسی این مطلب ارائه استراتژی هایی برای شناسایی موضوعات تحقیقاتی پایان نامه می باشد. هیچ راهکار ثابتی وجود ندارد که یک پایان نامه هیجان انگیز ارائه دهید. این بحث بیشتر به انرژی و تخیل شما بستگی دارد. اما روش‌های کارآمدی هم برای شناسایی موضوعات هیجان‌انگیز وجود دارد. پیدا کردن موضوع پایان نامه کار آسانی نیست. ما قرار است چیزی جالب، نوآورانه و مرتبط را در زمینه های انضباطی خود پیدا کنیم. با نزدیک‌تر شدن مهلت ارسال موضوع پایان‌نامه و انتخاب استاد راهنما، نگرانی در دانشجویان هر روز بیشتر می‌شود. این مرحله شاید سخت تر از نوشتن خود پایان نامه باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

  1. چیزی را که به آن علاقه دارید را شناسایی کنید

شما به دلایلی تصمیم گرفتید در این برنامه تحصیل کنید، بنابراین دائماً به خود یادآوری کنید که چه موضوعاتی در این زمینه برای شما جذاب است. از همان ابتدا، آن بحث ها یا مسائلی را که برای شما زنگ می زند، پیگیری کنید.

  1. علایق خود را با مردم در میان بگذارید:

بزرگترین مخترعان ایده ها نوابغی نیستند که به تنهایی کار کنند. دانش تا حد زیادی به همکاری و گفتگو بستگی دارد. بنابراین، اگر نمی توانید به تنهایی به چیزی دست پیدا کنید، احساس بدی نداشته باشید – هیچ کس این کار را نمی کند. در عوض، سعی کنید علائق خود را با مردم در میان بگذارید، حتی اگر هنوز علایق بسیار کلی وجود دارد.

  1. با هیئت علمی صحبت کنید

در حالی که صحبت با همکلاسی های خود بسیار مهم است، من به شما توصیه اکید می کنم که خیلی زود با چند نفر از معلمان خود صحبت کنید، حتی اگر هنوز چیزی در ذهن ندارید. آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های خوبی به شما بدهند و به شما کمک کنند که با چه کسی کار کنید، چه چیزی بخوانید، و چه شکاف‌های جالبی در این زمینه وجود دارد. اگر نمی‌دانید به کدام اساتید می‌توانید مراجعه کنید، می‌توانید زمینه‌های تحقیقاتی آن‌ها را در وب‌سایت دانشگاه بررسی کنید و ببینید چه کسانی با موضوعات مرتبط با علایق عمومی شما کار می‌کنند. همچنین می‌توانید از دانشجویان سال دوم بپرسید که آیا می‌دانند کدام اساتید می‌توانند به شما کمک کنند. از طریق ایمیل با آنها تماس بگیرید، به طور کلی در مورد آنچه کنجکاو هستید توضیح دهید و در ساعات اداری آنها برای قرار ملاقات بخواهید. در مورد علایق گسترده خود با آنها بحث کنید.

  1. از تکالیف کلاس خود برای توسعه علایق خود استفاده کنید

سعی کنید تا حد امکان از تکالیف کلاس برای توسعه جنبه هایی از موضوعاتی که زنگ را برای شما به صدا در می آورند استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا به کاوش و محدود کردن آنچه که واقعاً به آن علاقه دارید، بپردازید. این فرصت را به شما می‌دهد تا کتاب‌شناسی مرتبط با موضوع را بررسی کنید و برخی از افکار را در مورد آن بیان کنید.

  1. به مقالات مرتبط مراجعه کنید

یکی از راه های مهم اینست که مقاله ها و کتاب های سرفصل هایی که در طول دوره تحصیل آموخته اید را شناسایی و از آنها الگو بگیرید.

  1. به کنفرانس ها یا همایش ها مراجعه کنید

محورهای همایش ها و کنفرانس ها سرنخ های خوبی برای انتخاب موضوع و محور اصلی پایان نامه هستند. می توانید تا حد امکان از این سرفصل ها کمک بگیرید.

  1. مراجعه به صنعت یا سازمانی خاص

می توانید با مصاحبه با خبرگان یک سازمان خاص و پرداختن به یک مساله اساسی به موضوع بسیار کاربردی پی برید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید